Pagina principală
 



ENDA
   Listă alfabetică articole
   Ultimele articole
   Clasament articole
   Hartă articole
   Asoc. Cult. Enciclopedia Dacica (2)
   Echipa ENDA (4)
   Activități ENDA (2)
   Voluntariat ENDA (5)
   Comunicate ENDA (3)
   Rapoarte de activitate (3)
LEGIO DACICA
   Prezentare (1)
   Activități (8)
   Poveștile Legio Dacica (15)
GENERALITĂŢI
   Terra Dacorum (24)
   Economia (12)
   Arta (6)
SOCIAL
   Regii (15)
   Personaje (6)
   Societate (3)
   Origini (2)
   Triburi (82)
   Împăraţii traco-daci (1)
SPIRITUALITATE ŞI CULTURĂ
   Ştiinţă (1)
   Kogaionon (7)
FENOMENUL MILITAR
   Armele (34)
   Seniorii războiului (7)
   Arhitectura militară (4)
   Cetăţile (20)
   Războaiele dacilor (17)
   Civis Romanus (7)
   Romanii (3)
CONEXE
   Dinastii imperiale (2)
   Migraţiile (10)
   Etnografica (6)
   Apoulon (5)
BIBLIOTECA VECHE
   Cuprins
   Surse elene (103)
   Surse latine (140)
   Surse româneşti (97)
   Surse diverse (9)
   Lapidarium (7)
   Traduceri (177)
BIBLIOTECA CONTEMPORANĂ
   Articole online
   Cărți online
   Periodice (58)
   Recenzii (12)
   Articole știinţifice (1)
   Repertorii arheologice (3)
   Surse contemporane (9)
BIBLIOTECA PDF
   Surse contemporane (8)
   Surse vechi (7)
UNIVERSITARIA
   Lucrări de licenţă (2)
   Cursuri (4)
ISTORIA ALTFEL
   Dacia 3D (10)
   Arheologie experimentală (3)
   Trupe de reconstituire istorică (1)
   Reconstituiri istorice (1)
   Filme artistice (4)
   Grafică (3)
   Poezii (12)
   Legende şi povestiri (3)
   English papers (55)
ZIARUL PERSONAL
   Borangic Cătălin (35)
   Marcu Marius (5)
   Velico Dacus (57)
MULTIMEDIA
   Imagini
   Video (35)
   Podcast (1)
INTERNET
   Resurse WWW (2)
   Ştiri (430)
   Diverse (2)


Pagina principalăHartă siteArhivă ştiriListă alfabetică articoleClasament articoleContact ENDA pe FacebookCanal Youtube ENDAENDA pe TwitterNoutăţi ENDA prin canal RSSAbonare newsletter Distribuie pe FacebookDistribuie pe TwitterDistribuie prin email

„FIECARE STATUIE DE DAC, REALIZATĂ DUPĂ MODELE REALE, ASCUNDE ŞI UN PORTRET LĂUNTRIC...”

PRECIZARE! Prezentul material NU este o producție ENDA, este o preluare de informație în baza legii 8/1996, Cap. III, Art. 9, Pct. e. Textul de mai jos nu este un material științific, ci un articol de presă, prezentarea lui nu are caracter de informare ci evenimențial și nu reflectă punctul de vedere al ENDA, ci al autorului materialului.



5 august 2014


Istoricul Leonard Velcescu: „Fiecare statuie de dac, realizată după modele reale, ascunde şi un portret lăuntric care se contopeşte cu cel fizic”


Istoria antică a României păşeşte azi la braţul lumii moderne după ce un ONG şi o companie de software au lansat o aplicaţie mobilă care permite accesarea unui veritabil muzeu virtual. Aplicaţia gratuită «Statui de daci», dezvoltată de Asociaţia Identitate Culturală Contemporană - AICC - (www.aiccromania.org), şi de Gemini Solutions se bazează pe cercetările lui Leonard Velcescu (foto), doctor în istoria artei, titlu obţinut la École Pratiques des Hautes Études-Sorbona, în anul 2000.
Istoricul, preşedinte onorific al AICC, a analizat o serie de statui realizate la Roma în timpul domniei lui Traian (98-117 d.Hr.), care îi prezintă pe daci în ipostaze demne.Interesant este că nu doar postura lor este una impozantă, dar că şi materialul din care sunt realizate unele dintre aceste statui de daci este unul special, care de regulă nu era folosit pentru ilustrarea popoarelor cucerite. Este vorba de profir roşu, material «rezervat» statuilor reprezentând împăraţi romani. Mai multe despre acest incitant subiect la baza căruia stau cercetări minuţioase ne-a vorbit chiar Leonard Velcescu într-un interviu acordat in exclusivitate ziarului Libertatea:

Cum a început interesul dumneavoastră pentru statuile de daci şi cât timp v-aţi dedicat studierii lor?

Prin anii 1992-1994, când eram student la Sorbona-Paris IV, la istoria artei şi arheologiei, într-una dintre cărţile din bibliografia dată de profesori pentru pregătirea examenelor, am dat, din întâmplare, de nişte reprezentări statuare monumentale de «barbari». Am fost uimit de aceste statui care reprezentau nişte personaje într-o ţinută demnă şi impunătoare şi, în mod natural, m-am întrebat cine sunt. Citind bineînţeles explicaţiile date în această carte am aflat că aceste sculpturi de «barbari» sunt de fapt reprezentări de daci. Ceva mai târziu am aflat că aceste statui au fost realizate pentru Forul lui Traian, la Roma, şi de aici am început să aflu cât mai mult despre aceste reprezentări de daci, total necunoscute pentru mine şi de care nu ştiam absolut nimic. După master, am propus profesorilor de la Sorbona şi École Pratique des Hautes Études ca statuile de daci să fie subiectul meu de teză de doctorat. Subiectul a fost acceptat şi am susţinut teza de doctorat în anul 2000 la Sorbona, la École Pratique des Hautes Études.

În ce constă relevanţa culturală a acestor statui?

Imaginile de pe Columnă şi statuile de daci pun în evidenţă stilul sculpturii romane din timpul lui Traian şi oferă numeroase informaţii documentare. În primul rând, se observă calitatea ce caracterizează aceste reprezentări; figurile dacilor pot fi considerate ca fiind adevărate portrete, în sensul că prezintă asemănări evidente cu modelul sculptat, care particularizează fiecare personaj reprezentat. De asemenea, de remarcat este şi fizionomia lor aparte, naturală, demnă, nobilă, viguroasă şi dârză. Este deosebit de important de notat că marea majoritate a acestor sculpturi au fost realizate de artişti oficiali romani în momentul când arta romană se afla la apogeu, cu alte cuvinte, calitatea reprezentării figurii umane atinsese cel mai înalt grad artistic. Aceste portrete au fost realizate după viu, după modele reale, adică daci sau prizonieri daci, au servit ca studiu pentru a fi reprezentaţi în basoreliefurile Columnei lui Traian şi pentru statuile forului acestuia.
Sculptorii romani au înţeles şi în acelaşi timp au perceput, factor esenţial în domeniul artelor plastice, faptul că, înainte de a observa, studia şi reda fizionomia aspectului fizic exterior, trebuie decriptat şi înţeles mai întâi aspectul psihic, aspectul interior al fiecărui personaj, «portretul» lăuntric. Astfel, avem de-a face în realitate cu două portrete pentru fiecare personaj, cel exterior şi cel interior. Cele două portrete se unesc ca într-o simbioză perfectă, căpătând aspectul de «vivant», de real. Se poate presupune că de aici provine «misterul» şi prestigiul artei portretului şcolii romane din timpul lui Traian. Conform binecunoscutului dicton de mare esenţă «chipul reprezintă oglinda sufletului», sculptorii romani au înţeles acest rol primordial al psihicului care modelează, «sculptează» şi formează aspectul chipului exterior al omului.

Cât de importante sunt cercetările referitoare la statuile de daci pentru comunitatea ştiinţifică internaţională?

Aşa cum am arătat, Columna şi statuile monumentale ale dacilor au permis o mai bună cunoaştere a artei romane din perioada domniei lui Traian (98-117 d.Hr.) şi stilul artiştilor prestigioasei şcoli artistice din Roma. Se poate afirma că aceiaşi artişti care au sculptat compoziţiile Columnei au realizat de asemenea şi statuile de daci, în primul rând în ceea ce priveşte portretele personajelor. Stilul artistic este foarte apropiat şi se poate remarca faptul că aceleaşi personaje dace sunt reprezentate atât pe Columnă, cât şi în statui. De asemenea, imaginile de pe Columnă şi statuile de daci au permis o mai clară percepere a legăturii dintre arta şi artiştii Renaşterii, Barocului etc. şi arta antică. Aceste sculpturi realizate în perioada lui Traian au servit ca bază, ca model, pentru artişti de mai târziu din perioada Renaşterii, Barocului, şi aşa mai departe, influenţându-le stilul, lucru vizibil în capodoperele lor celebre. Deci, importanţa istorică şi artistică a acestor opere antice este dublă: pentru cultura României şi pentru cea internaţională.

De ce credeţi că este important ca românii să cunoască aceste statui?

Aceste cercetări privesc cultura României în mod direct şi sunt deosebit de importante. Cum importantă este şi promovarea şi dezvoltarea aplicaţiilor software de tip cultural, precum cele realizate de Gemini Solutions. Asemenea demersuri sunt foarte preţioase pentru societatea noastră, fiind de o foarte mare însemnătate pentru cultura, identitatea şi imaginea României în lume. Cunoaşterea cât mai justă a istoriei complexe a unui popor constituie identitatea lui culturală, fără de care el, poporul, nu poate supravieţui din punct de vedere spiritual.

Cum sunt promovate aceste monumente?

În 2012, a fost realizat de AICC, în colaborare cu ingineri în informatică din Bucureşti, de la Gemini Solutions, un muzeu virtual sub forma unei pagini web care prezintă sculpturile de daci. Tot împreună cu ei am realizat şi un site despre Columnă: Tehnologia este foarte importantă pentru promovarea şi răspândirea culturii şi cu ajutorul ei publicul larg poate să fie constant informat.

Consideraţi încheiat studiul asupra statuilor sau cercetările dvs. continua, în vreun fel?

Unul dintre profesorii mei de la Sorbona, domnul Philippe Bruneau, specialist în civilizaţia şi arta greacă, spunea: pentru cercetarea unui subiect, tot timpul trebuie să ne punem întrebări şi să găsim explicaţii plauzibile pentru ca subiectul cercetat să avanseze în mod cât mai ştiinţific. Iar cercetările legate de reprezentările de daci din Forul lui Traian sunt departe de a fi terminate. Subiectul este vast, cu numeroase ramificaţii şi semne de întrebare şi deosebit de important pentru cunoaşterea istoriei antice a României.

Cultura românească, promovată cu ajutorul tehnologiei moderne

Zilele trecute, Biblioteca Naţională a fost locul ales de reprezentanţii Asociaţiei Identitate Culturală Contemporană (AICC) pentru organizarea unei conferinţe de presă dedicată ideii de promovare şi dezvoltare a aplicaţiilor software de tip cultural.
La eveniment au participat specialişti din industria IT şi oameni de cultură care au vorbit despre modul în care pot fi transmise şi popularizate valorile autohtone. În cadrul evenimentului s-a vorbit despre instrumente software cu ajutorul cărora pot fi promovate simbolurile culturii româneşti. Astfel, inginerii IT prezenţi la eveniment, au făcut referire la programe software interactive prin care pot fi accesate oricând informaţii referitoare la monumente importante româneşti. Invitat special al evenimentului a fost istoricul Leonrd Velcescu, cel care s-a dedicat timp de 15 ani identificării şi analizării statuilor de daci realizate de sculptori romani.

citeşte mai departe...


BIBLIOGRAFIE:


Sursa: http://www.libertatea.ro