Darzala; Derzo; Derzis
Zeu cu atribute incerte, adorat iniţial -în mitologia greacă târzie- de coloniştii greci de pe ţărmul stâng al Pontului Euxin (după D.M.Pippidi) sau aparţinând fie mitologiei dacogetice, fie abia mitologiei dacoromane, ajuns în credinţele din Dacia prin împrumut sau având un cult de origine autohtonă; ca şi asupra originii zeului, nici asupra atributelor lui nu există o părere unanimă; e considerat a fi fost patronul sănătăţii şi energiei vitale umane (I.I.Russu) sau dimpotrivă, o divinitate infernală - stăpânul lumii subpământene (I.H.Crişan). Se pare că totuşi, grecii pontici îl identificaseră cu Marele Zeu (Theos Megas), fără dovada că ar fi fost o variantă locală a lui Zeus; iar coloniştii romani din Dacia îl consideraseră identic cu Hercules. Derzelas avea un templu în Histria pontică (zidit în sec. III a.Chr.). La Odessos (Varna) dar şi pe pereţii de la Limanu (jud. Constanţa), Derzelas este reprezentat călare, asimilat cu Cavalerul trac. În cinstea zeului, pe vremea lui Gordian, se celebrau jocurile numite Darzaleia, zeul fiind înfăţişat având cornul Abundenţei în mâna stângă.
BIBLIOGRAFIE:
Sursa: Victor Kernbach, Dicţionar de mitologie generală, Editura Ştiinţifică şi Pedagogică, Bucureşti, 1989, s.v. Derzelas, p.138.
Bibliografie suplimentară: Hermann Karl Usener Götternamen, Versuch einer Lehre von der Religiösen. Begriffsbildung, 1896; G.Kaţarow, în (eds.) August Pauly, Georg Wissowa, Wilhelm Kroll, Kurt Witte, Karl Mittelhaus, Konrat Ziegler, Realencyclopädie der classischen Altertumswissenschaft: neue Bearbeitung, Stuttgart, 1894–1980, XV (1931), p.226-230; Ion Horaţiu Crişan, Medicina în Dacia (de la începuturi până la cucerirea romană), Editura Dacica, Bucureşti, 2007; Musu Gheorghe, Din mitologia tracilor (Studii), Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1982;
Vezi şi: http://hroderic.wordpress.com/2008/03/16/derzelas/ |